Yoga og mindfullness

13 Likes Comment
Yoga i hagen

Spirituelle livsstilsbegreper som yoga og mindfullness (eller meditasjon) er trendy for tiden. Om du ikke har et forhold til disse begrepene personlig, har du garantert hørt dem. Kanskje har du venner eller familie som lenge har vært frelst av bølgen? Eller kanskje arrangeres det meditasjonskurs i lunsjpausen på arbeidsplassen?

Mange ser kanskje skeptisk på slike «trender», der man skal prøve noe nytt for å finne indre motivasjon i hverdagen. Men jeg tenker at det må jo være noe som fenger, i og med at disse aktivitetene får stadig flere tilhengere?

Som en frelst yogi har jeg sagt meg villig til å sammenligne de to, og komme med en ærlig mening om hvordan det påvirker kropp og sinn. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri tidligere har prøvd en ren meditasjonstime, så det var på tide.

Yoga: La pusten forbinde kropp og sjel

Disse tradisjonelle øvelsene som gjerne tar utgangspunkt i solhilsener, stammer fra India, der mange praktiserer dette daglig. Selv i dag er India det stedet studenter og kommende guruer oppsøker for å virkelig lære seg denne balanse- og strekkekunsten.

En av mine desiderte favoritter er vinyasa – en dynamisk variasjon som gir godt treningsutbytte. Noen av de største fordelene med denne formen, er at man får brukt både kjernemuskulatur og armstyrke, samtidig som man får opp pulsen. Man vil oppleve at man svetter litt, og den varmen som man gradvis bygger opp i kroppen gjør at muskulaturen gradvis løsner opp, og man blir mer tøyelig. Dette er et stort pluss i fleksibilitetsøvelsene.

De fleste klassene avsluttes med meditasjon, så dette er en fin metode for å få en smakebit på meditasjonsteknikken. En stor fordel med dette, er at det ofte føles lettere å koble ut hodet når kroppen er fysisk utmattet. Da slapper man lettere av, ved at man fokuserer på kroppen og pusten.

Meditasjon: Tilstede i nuet

Det var med en nysgjerrig mine jeg gikk inn i lokalet da jeg skulle prøve meditasjon for første gang. Vi var omtrent ti personer som hadde samlet oss til en time med full sinnsro. For meg var det vanskelig å koble ordentlig av etter en lang arbeidsdag. Du vil oppdage at det stadig er noen tanker som forsøker å «trenge» seg på. Men etterhvert går det bedre. På samme måte som på yoga, bruker man pusten for å gradvis senke skuldrene og finne en slags indre ro.

Etter endt økt følte jeg meg mye mer avslappet enn før timen – ikke bare i muskulaturen, men også i hodet. Dersom du er plaget med stress, depresjon eller kanskje søvnvansker, er meditasjon virkelig verdt å anbefale. Du kan enten ta en økt midt på dagen, for å «nullstille» hode og kropp og dertil senke stressnivået, eller du kan ta en kort sesjon rett før leggetid – det vil gjøre underverker på søvnkvaliteten. Ikke bare vil det være letter å falle i søvn uten så mange forstyrrende tanker i hodet – du vil også kunne merke at du sover dypere og roligere i og med at kroppen kan slappe mye bedre av.

Så hva venter du på? Pust inn, pust ut, og la roen senke seg!

About the Author: Silje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *