Koffein som slankemiddel

42 Likes Comment
koffein

Koffein er en naturlig del av hverdagen for mange. Morgenen starter gjerne med en kopp kaffe eller te, før man beveger seg mot jobb eller skole. Her fortsetter dagen gjerne med to-tre kopper til, og for mange inntas enda en kaffekopp etter at dagens middag er fortært.

Naturlig slank med koffein

For meg er kaffe en hverdagsluksus, som ikke trenger å koste mye. Drikker man sort kaffe, har det ingen negativ effekt for vekta heller – faktisk tvert om. Selv har jeg gode erfaringer med kaffe som et effektivt og naturlig valg for å holde vekta nede. Koffeinet i kaffen stimulerer sentralnervesystemet, noe som gir kroppen en oppkvikker, samtidig som det «kickstarter» fordøyelsessystemet.

Med den nyvunnede energien, vil det også være lettere å være i aktivitet. Når vi føler oss mer våkne, og kroppens forbrenningssystem har fått seg en «boost», vil kroppen være i arbeidsmodus og klar for innsats. Utnytt dette til å ta en rask gå- eller sykkeltur, eller annen aktivitet du liker å gjøre. Jeg har gode erfaringer med en espresso før løpetur!

I tillegg til positive effekter på figuren, er kaffe regnet for å være en antioksidantbombe. For oss nordmenn er det faktisk den viktigste kilden til antioksidanter. For kvinner er det dessuten en rekke andre gunstige effekter ved å innta kaffe, blant annet knyttet til en lavere forekomst av brystkreft og andre kvinnerelaterte sykdommer.

Kun i moderate mengder

Alle de positive sidene til tross- det gjelder å finne en balanse. Selv om kaffe er både oppkvikkende og slankende, kan man oppleve negative bivirkninger dersom man overgår daglig anbefalt inntak. Per i dag ligger disse anbefalingene på 400 mg per dag – for voksne mennesker, vel og merke. Dette betyr at du fint kan innta fire store kopper av det sorte gullet daglig, uten å bekymre deg.

Er kaffe- eller energidrikkinntaket ditt stort, og du går ut over disse grensene, kan det imidlertid få negative konsekvenser. Selv om toleransen på sikt vil øke i takt med inntaket, kan det være verdt å ta en pause om du kjenner symptomer som for eksempel forhøyet puls. Andre negative bivirkninger kan være problemer med å falle i søvn, plagsom hodepine og svettetokter. Kanskje har du opplevd at hendene dine rett og slett begynner å riste etter en lang og travel dag på kontoret, der kaffemaskinen har fått kjørt seg?

Et smart tips er å begrense kaffedrikkingen på sen ettermiddag og på kveldstid. Selv drikker jeg aldri kaffe etter klokken 18.00 på kvelden. Prøv heller en kopp hvit te eller matcha latte for en skikkelig antioksidantboost, og spar kaffen til neste morgen. Det mange kanskje ikke vet, er at også grønn og hvit te er positivt for fordøyelsen, særlig i større mengder.

En annen ting å huske på for kvinner når det gjelder kaffedrikking, er at gravide tåler mye mindre enn andre. Disse må derfor være på vakt, og passe på å redusere inntaket sitt. Grunnen til dette er at gravide skiller ut koffeinet mye saktere enn oss andre.

Nå når du vet dette kan du gjøre som meg, og nyte kaffekoppen din med god samvittighet!

About the Author: Silje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *